Bazı sanat tarihçileri bu manzaranın hayal ürünü ve idealleştirilmiş olduğunu öne sürerken, diğerleri İtalya’nın belirli yerleriyle çeşitli bağlantılar olduğunu öne sürüyor
Leonardo da Vinci’nin Mona Lisa tablosunun ardındaki tartışmalı manzaranın gizemi nihayet çözülmüş olabilir.
Bazı sanat tarihçileri bu manzaranın hayal ürünü ve idealleştirilmiş olduğunu öne sürerken, diğerleri İtalya’nın belirli yerleriyle çeşitli bağlantılar olduğunu öne sürüyor.
İngiliz Guardian gazetesinin haberine göre, jeolog ve Rönesans sanatı tarihçisi Ann Pizzorusso, sonunda dünyanın en ünlü tablolarından birinin gizemini çözdüğüne inanıyor.
İki uzmanlık alanını birleştiren Pizzorusso, Leonardo’nun Lecco’nun tanınabilir özelliklerinin çoğunu kuzey İtalya’daki Como Gölü kıyısında resmetmesini önerdi.
Pizzorusso, Leonardo’nun köprüsünü, sıradağlarını ve gölünü, Leonardo’nun 500 yıl önce ziyaret ettiği bilinen güneybatı Alpler ve Garlate Gölü’ne bakan Lecco’daki 14. yüzyıldan kalma Azzone Visconti köprüsüyle eşleştirdi.
Benzerliklerin inkar edilemez olduğunu belirten Pizzorusso, şunları söyledi: “Bu konuda çok heyecanlıyım. “Bunun gerçekten altın bir vuruş olduğunu hissediyorum” dedi.
2011 yılında ortaya atılan bir diğer teori ise Mona Lisa’daki bir köprü ve yolun kuzey İtalya’daki küçük bir kasaba olan Bobbio’ya ait olduğu iddiasıydı. 2023’teki bir şikayette Leonardo’nun Arezzo eyaletinde bir köprü çizdiği bulgusu da yer alıyordu.
Ancak Pizzorusso’ya göre köprüye odaklanmak yeterli değil: “İtalya ve Avrupa’nın her yerinde kemerli köprüler vardı ve çoğu birbirine çok benziyordu. Yalnızca köprüden tam yerini tespit etmek mümkün değildir. “Herkes köprüden bahsediyor ama kimse jeolojiden bahsetmiyor” dedi.
Lecco’nun kayalarının kireçtaşı olduğunu ve Leonardo’nun bunları beyaz-gri renkte tasvir ettiğini belirten Pizzorusso, Lecco’dan farklı olarak ne Bobbio’nun ne de Arezzo’nun gölü olmadığını sözlerine ekledi.
Bitki örtüsü analizini yapan Pizzorusso, “Louvre versiyonundaki botanik mükemmel; nemli, karanlık bir mağarada yetişen bitkileri gösteriyor. Ancak Londra versiyonundaki bitkiler hatalı. Bazıları doğada yok” dedi. ve merkezi figürlerin etrafındaki arazinin jeolojisi tartışmayı yeniden canlandırdı.
ArtWatch Birleşik Krallık direktörü Michael Daley, Pizzorusso’nun bulguları hakkında şu yorumu yaptı: “Şimdiye kadarki en bilimsel sanatçı olan Leonardo’daki bazı şeyleri fark etmesi özellikle önemli, çünkü o gerçek bilimsel bilgiye sahipti.”
Daley, “Bütün sanat tarihçileri Mona Lisa’nın nerede boyandığı konusunda spekülasyon yapıyor” dedi. Köprüyü gören herkes orada olduğunu sanır. “Ancak Pizzorusso, Leonardo’nun bölgede bulunduğuna dair kanıtlarla, jeolojiyle ve tabii ki bir köprüyle bu yeri ikna edici bir şekilde tanımladı” dedi.