Gökhan Günaydın, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın organizasyon yapısında değişiklik yapılmasının neden gerekli olduğunu soru önergesiyle TBMM gündemine taşıdı.
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in yanıt vermesi talebiyle TBMM Başkanlığı’na soru önergesi sunan Günaydın, konuyu şöyle anlattı:
“VERGİ DAİRESİNE BAĞLI OLMAYAN 52 İLDE REFİNANS OFİSİ KURULDU”
”Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile n. 3 Temmuz 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 161 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Cumhurbaşkanlığının teşkilatını düzenleyen kararnamede bazı değişiklikler yapıldı. Bu kapsamda mevcut gelir bürosu yapısı kaldırılarak, Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı il gelir büroları ile Gelir İdaresi Başkanlığı’na (GİB) bağlı il vergi daireleri tek çatı altında toplandı. Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile mevcut vergi daireleri kapatıldı, vergi dairelerinin adı “gelir dairesi” oldu, illerde yeni kurulanlar ise Gelir İdaresi Başkanlığı’na bağlandı.
Düzenleme ile Gelir İdaresi Başkanlığı, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın il teşkilat birimi olarak yapılandırıldı. Vergi dairesi başkanı unvanı da kaldırılarak bu unvan sayman unvanına dönüştürüldü. Özellikle Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nün Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na devredilmesinden sonra büyük illerde saymanlık bünyesinde sadece muhasebe ve savcılık müdürlükleri kaldı.
Kararname ile 29 ilin vergi daireleri gelir dairesine dönüştürülerek bulundukları ilin adını aldı. Vergi dairesi başkanlarına sayman unvanı verildi. Vergi dairesinin bulunmadığı 52 ilde gelir müdürlükleri kuruldu.
GIB böylece ülke genelinde tek tip bir organizasyon yapısına kavuşmuştur. Düzenleme ile Bakanlık taşra teşkilatındaki Muhasebe ve Muhasebat birimlerinin görevleri eskisi gibi sürdürülerek, doğrudan Gelir İdaresi Başkanlığı gelir sekreterliğine bağlı olarak çalışmaları sağlandı. Bursar aynı zamanda Bakanlığın illerdeki en üst düzey yetkilisi ve il teşkilatı ve bağlı ilçe başkanı unvanını da taşıyordu. Gelir İdaresi Başkanlığı Personel Müdürlüğü de kaldırıldı. Bu müdürlüğün görevleri il GİB teşkilatının yetkili müdürlüğü tarafından yerine getirilecektir. Yeni vergi daireleri vergi daireleriyle aynı görev ve yetkilere sahip olacak. Merkezi İstanbul’da bulunan ve vergi dairesi görevini yürüten Büyük Mükellefler Vergi Dairesi kaldırıldı. Büyük Mükellefler Vergi Dairesi mükellefleri, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belirleyeceği vergi dairesine devredilecek veya yeni bir vergi dairesi kurulacak.
Değişiklik kapsamında, 100 emlak müdürlüğü tarafından verilen muhasebe ve diğer muhasebe hizmetlerinin, geçiş dönemiyle sınırlı olmak üzere, gelir müdürlüğü muhasebe müdürlüğü veya ilçe mülkünün belirlediği diğer müdürlükler tarafından, hizmetleri birleştirerek yürütülmesi uygun görüldü. . Söz konusu alanda tanımlanacak 200 adet gayrimenkul yönetim alanı üzerinde çalışmalar devam etmektedir. Bu yönetmeliğin detaylarının uyarlanması için yaklaşık iki aylık bir süre bekleniyordu. “Yönetmelik 1 Eylül 2024’te yürürlüğe girecek.”
“TALEPLER DİKKATE ALINMADAN GÖREVLER YAPILIYOR MU?”
Gökhan Günaydın, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e şu soruları sordu:
“Tasarruf genelgesi kapsamında kapatılan 100 belediyede ve gelecekte kapanması beklenen 200 belediyede kaç personel çalışıyor?
Haklı nedenlerle (eş durumu, sağlık durumu vb.) sahada kalması gereken bu personelin (müdür, müdür yardımcısı, muhasebeci ve diğer personel) durumları nasıl değerlendirilecek?
Kapatılan emlak müdürlüklerinde çalışan kişilerin aynı ilçe vergi müdürlüklerine geçici olarak atanmalarında talepleri dikkate alındı mı? Görevler istekler dikkate alınmadan mı atanıyor?
İllerdeki birimlerinizin birçoğunun zor şartlarda hizmet verdiği dikkate alınarak, kapatılan İlçe Müdürlükleri tarafından yürütülen iş ve işlemlerin, bağlı olduğunuz İl Muhasebe Müdürlüklerine devredilmesi konusunda personel ihtiyacı ve fiziki şartlara yönelik çalışmalar yapılmıştır. yüksek iş yükü mü?
İllerdeki tüm kamu kurumlarının maaş dahil tüm ödemelerini mevzuata uygun olarak kontrol etmek ve takip etmek, ödemelerin doğru ve zamanında yapılmasını sağlamak, hatalı ödemeleri önleyerek kamunun zarar görmesini önlemek, tüm kurumlara yasama düzeyinde mali danışmanlık hizmeti vermek , kurtarma genelgesi Her zaman yayına ihtiyaç duymadan faaliyet gösteren taşra teşkilatlarınızın (gayrimenkul yönetimleri) kapatılmasında kamu yararı nedir?
Kapatılan varlık yönetim ofislerinin bulunduğu il ve ilçelerde vatandaşların yatırmak zorunda kalacağı tutarların (fazla, idari yaptırım, kefalet, mülk satış komisyonu vb.) bankaya ödenmesinde ortaya çıkan sorunlar nasıl olacaktır ( İşletim sistemi tabanlı ödeme sistemi uzmanlığının tam olarak uygulanmadığı göz önüne alındığında) çözülecek mi?
Kamu sektöründe yapay zeka destekli denetim projesinin kapsamı nedir ve yapay zekanın kullanımına ilişkin ne tür çalışmalar yapılıyor? Halihazırda kullanılan ödeme ve kontrol sisteminin ve bazı kamu kurumlarının henüz elektronik belge sistemine (Milli Savunma Bakanlığı) geçmediği ve pek çok belgenin elektronik ortamda oluşturulmadığı bir sistemde muhasebenin ‘yapay zeka’ ile nasıl desteklendiği göz önüne alındığında, muhasebe nasıl ‘yapay zeka’ ile desteklenmektedir? ? Planlanan kontroller ve ödemeler yapılacak mı?
Bakanlığınızın taşra organlarını (Gelir Müdürlükleri) Gelir İdaresi Başkanlığı’na bağlamanızın temel nedenleri nelerdir? Organizasyon yapınızdaki bu değişiklik için tüm Bakanlık çalışanlarının terfi ve atama koşulları belirlendi mi?
Önümüzdeki dönemde Gelir İdaresi Başkanlığı kadrolarından yeni atamaların beklendiği açıkken, atama ve terfi sınavlarında sadece Gelir İdaresi Başkanlığı’nda görev yapan personelinizin önceliği mi olacak?